Maj 28, 2020

1.0 EcoBoost po raz 11 zdobywa silnikowego Oskara!

Mocny, oszczędny i uniwersalny silnik EcoBoost o pojemności 1 litra zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układu Napędowy Roku 2019 (IEPOTY) w kategorii mocy do 150 KM – to już 11 nagroda IEPOTY uzyskana przez ten silnik od momentu jego premiery rynkowej w 2012 roku.

1-litrowy silnik EcoBoost wzbogacony o pierwszy w branży system wyłączania jednego z cylindrów dodaje jedenaste zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układ Napędowy Roku (IEPOTY) do listy swoich nagród, tym razem w kategorii mocy do 150 KM.   Ekonomiczny, trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy do 140 KM napędza ponad jedną czwartą Fordów sprzedanych w 2018 roku. Ponad 1,6 miliona 1-litrowych silników EcoBoost znalazło się w samochodach zakupionych przez klientów od 2012 roku.   Innowacyjny silnik jest kluczowym komponentem nadchodzących zelektryfikowanych układów napędowych Forda, w tym miękkiej hybrydy dla Fiesty i Focusa hybrydy plug-in dla Transita Custom i osobowego Tourneo Custom.     Kompaktowy silnik o niskich stratach tarcia, rozwijający moc do 140 KM i zapewniający świetne wrażenia z jazdy, napędza ponad jedną czwartą Fordów sprzedanych w 2018 roku, to jest ponad 410 000 pojazdów – od rodzinnego hatchbacka Fiesta, po furgon Transit Connect.   Ford niedawno wprowadził dalsze usprawnienia w 1-litrowym silniku benzynowym EcoBoost, oferowanym modelach Focus i Transit Connect, aby zapewnić jeszcze większą oszczędność paliwa. Najważniejszym z tych usprawnień jest pierwszy w branży system wyłączania jednego z cylindrów, zastosowany w silniku trzycylindrowym.     Istotne udoskonalenia głowicy cylindrów, wtrysku paliwa i układów kontroli emisji spalin stanowią dobre uzupełnienie głównych czynników sukcesu silnika EcoBoost, jak turbodoładowanie, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i niezależne sterowanie zmiennymi fazami obu wałków rozrządu. Rozwiązania te zostaną wprowadzone do kolejnych modeli jeszcze w tym roku.   – Litrowy silnik EcoBoost nadal wyznacza nowe standardy dla kompaktowych silników benzynowych, nawet siedem lat i 11 nagród po swoim pierwszym zwycięstwie w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układu Napędowy Roku – powiedział Carsten Weber, menedżer w dziale badań i zaawansowanej inżynierii układu napędowego, Ford of Europe.   – Nawet po wyprodukowaniu 1,6 miliona litrowych silników EcoBoost wciąż odkrywamy nowe pokłady potencjału tego silnika. Nowe, jeszcze bardziej energooszczędne, zelektryfikowane układy napędowe z 1-litrowym silnikiem EcoBoost już niedługo trafią na światowe drogi.   Panel IEPOTY złożony z 70 sędziów z 31 krajów przyznał 1-litrowemu silnikowi EcoBoost łącznie 145 punktów, co z powodzeniem wystarczyło do zwycięstwa w kategorii mocy do 150 KM i do wyprzedzenia o 26 punktów zespołów napędowych BMW, PSA Group, Toyoty/Lexusa i Volkswagena.   Wprowadzenie na rynek 1-litrowego silnika EcoBoost zapoczątkowało w całej branży trend w zakresie trzycylindrowych silników benzynowych o małej pojemności, z turbodoładowaniem i o dużej mocy maksymalnej.   – Od czasu wygranej w 2012 roku ten mały klejnot wśród silników przetrwał próbę czasu, a większość producentów wciąż nadrabia zaległości – powiedział Nicol Louw z Car South Africa, członek panelu sędziowskiego konkursu IEPOTY.   Na początku tego roku Ford ogłosił, że wysoko ceniony 1-litrowy silnik EcoBoost będzie podstawą dla mocnych i dynamicznych, hybrydowych układów napędowych w nowych modelach Fiesta EcoBoost Hybrid i Focus EcoBoost Hybrid – wyraźnie zwiększającymi oszczędność paliwa i podnoszącymi radość z jazdy samochodami Forda.   W przypadku tych wyrafinowanych zelektryfikowanych układów napędowych, zintegrowany rozrusznik/generator z napędem pasowym (BISG) zastępuje standardowy alternator, umożliwiając odzyskiwanie i gromadzenie energii zwykle traconej podczas hamowania i jazdy wybiegiem, którą następnie można wykorzystywać do ładowania akumulatora trakcyjnego o napięciu 48 V.   BISG działa także jako silnik elektryczny, bezproblemowo współpracujący z silnikiem spalinowym i wykorzystujący zmagazynowaną energię do wspomagania momentu obrotowego, zmniejszając zapotrzebowanie na pracę silnika benzynowego, aby zmaksymalizować oszczędności paliwa. Ponadto BISG zapewnia lepsze osiągi, szczególnie przy niższych prędkościach obrotowych silnika benzynowego, zwiększając elastyczność pracy układu napędowego i wzmacniając dobre wrażenia z jazdy. Dzięki złagodzeniu opóźnienia reakcji układu turbosprężarki, BISG umożliwił inżynierom Forda zwiększenie mocy 1-litrowego silnika EcoBoost do 155 KM poprzez zastosowanie większego turbo.   Wszechstronny 1-litrowy silnik EcoBoost będzie również napędzał pierwszą w swojej klasie hybrydowego vana Transita Customa Plug-In Hybrid oraz wielkopojemnego osobowego Tourneo Customa-Plug-In Hybrid, zapewniając możliwość bezstresowego korzystania z bezemisyjnej jazdy wyłącznie z napędem elektrycznym, bez obaw o zasięg.   Transit Custom Plug-In Hybridjest obecnie poddawany testom flotowym w Londynie, pomagając lepiej zrozumieć korzyści dla środowiska i użytkowników, a wkrótce rozpoczną się jego kolejne testy w Walencji w Hiszpanii i w Kolonii w Niemczech.     Pełna lista nagród 1-litrowego silnika EcoBoost w konkursach IEPOTY:   Zwycięstwo w klasyfikacji generalnej: 2012, 2013 i 2014 Najlepszy nowy silnik: 2012 Najlepszy silnik o pojemności do 1 litra: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 i 2017 Najlepszy silnik o mocy do 150 KM: 2019   # # #   Fiesta 1,0-litra EcoBoost – przewidywana emisja CO2 od 105-109 g/km, szacowane zużycie paliwa od 4,6-4,8 l/100 km Focus 1,0-litra EcoBoost – przewidywana emisja CO2 od 107-110 g/km, szacowane zużycie paliwa od 4,7-4,9 l/100 km Transit Connect 1,0-litra EcoBoost – przewidywana emisja CO2 od 146 g/km, szacowane zużycie paliwa od 6,4 l/100 km Fiesta EcoBoost Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 112 g/km, szacowane zużycie paliwa od 4,9 l/100 km Focus EcoBoost Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 106 g/km, szacowane zużycie paliwa od 4,7 l/100 km Tourneo Custom Plug-In Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 75 g/km, szacowane zużycie paliwa od 3,3 l/100 km Transit Custom Plug-In Hybrid – przewidywana emisja CO2 od 75 g/km, zużycie paliwa od 3,3 l/100 km