Czerwiec 3, 2020

Caliber i Nitro odchodzą do lamusa

Koniec roku 2011 to także koniec życia rynkowego dwóch modeli marki Dodge: Calibra i Nitro.

Produkcja Dodge’a Caliber rozpoczęła się na początku roku 2006 roku w zakładzie Belvidere Assembly Plant (stan Illinois). Samochód konkurował w segmencie C, a jego atutem miało być podwyższone nadwozie, łączące zalety auta osobowego i SUVa. Klientom nie przypadła jednak do gustu taka koncepcja. Nabywcy narzekali także na wykończenie wnętrza tanimi i nieprzyjemnymi w dotyku plastikami. Podstawowymi jednostkami napędowymi były trzy wersje Silnika Światowego o pojemności 1,8, 2,0 oraz 2,4 litra. W Europie Dodge Caliber dostępny był także z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.0 litrów. W maju 2008 roku Caliber sprzedał się w rekordowej dla tego modelu liczbie 12 856 sztuk. Niestety, już w listopadzie 2009 roku w ręce klientów trafiło zaledwie 412 egzemplarzy, co zaprzepaściło szanse Calibra na podbój rynku. Jego następca – Dodge Dart – zadebiutuje w styczniu 2012 roku podczas Detroit Motor Show.   Drugi przegrany model firmy Dodge – Nitro – zadebiutował na rynku w 2006 roku. „Jako pierwszy SUV klasy średniej tego producenta, Nitro uosabia śmiały, pełen mocy i przebojowy image marki Dodge. Wśród na ogół beznamiętnych rywali Dodge Nitro prezentuje oryginalną formę, doskonałą inżynierię i osiągi, które zainteresują nowych nabywców oraz wstrząsną segmentem pojazdów SUV średniej klasy.” – tak wejście samochodu na rynek komentował  Thomas Hausch, dyrektor ds. światowej sprzedaży i marketingu w Chrysler Group.   „Ten samochód nie powinien nigdy powstać.” – a to już najnowsza wypowiedź Sergio Marchionne, dyrektora generalnego Fiat-Chrysler Group. Szef koncernu prawdopodobnie nawiązywał do fatalnych wyników sprzedaży tego modelu w ostatnich latach (1 115 sztuk w lipcu 2009 roku).   Ostatnie egzemplarze Dodge’a Caliber i Nitro zjechały z taśmy produkcyjnej fabryki Belvidere i Toledo North w tym miesiącu.