Maj 28, 2020

Opel Mokka: nowy turbodiesel 1.6 CDTI dla bestsellera w segmencie SUV

Modny kompaktowy SUV Mokka, od momentu wprowadzenia przez firmę Opel na rynek prawie dwa lata temu, odnosi same sukcesy. Dwukrotny zdobywca nagrody Samochodu Roku w kategorii pojazdów z napędem 4×4, którego sprzedaż plasuje się na poziomie 275 tysięcy sztuk, jest bestsellerem w swoim segmencie i jednym z najlepiej sprzedających się modeli firmy Opel.

Już wkrótce od modelu Mokka będzie można oczekiwać jeszcze więcej: na początku 2015 roku zostanie on wyposażony w całkiem nowy silnik turbodiesel 1.6 CDTI  o mocy 100 kW/136 KM. Mokka z tą jednostką nowej generacji zadebiutuje podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w dniach 4–19 października 2014 roku.   Ten niezwykle kompaktowy 4-cylindrowy silnik, już określany jako supercichy diesel (whisper diesel), zastąpi obecny silnik diesla 1.7. Moc będzie wyższa o 6 KM, a moment obrotowy o 20 Nm, przy mniejszej pojemności skokowej i znacznie zredukowanym zużyciu paliwa. Wprowadzenie tego zaawansowanego technologicznie silnika wzbogaci ofertę napędu dla modelu Mokka. Obecnie dostępne są: silnik benzynowy, silnik diesla oraz silnik zasilany LPG.   Ta energiczna jednostka 1.6 CDTI należy do nowej rodziny silników diesla firmy Opel zbudowanych wyłącznie z aluminium. Wariant 100 kW/136 KM zapewnia 85 KM z 1 litra pojemności – co jest absolutnie bezkonkurencyjnym parametrem – a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry przyspieszenia i elastyczności zapewnią dużą przyjemność jazdy: Mokka 1.6 CDTI przyspiesza od 0 km/h do 100 km/h w 9,9 sekundy, a od 80 km/h do 120 km/h na piątym biegu w zaledwie 9,9 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 191 km/h. Supercichy diesel jest także niezwykle oszczędny i bardziej przyjazny dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej firmy Opel oraz standardowemu systemowi Start/Stop, model Mokka 1.6 CDTI zużywa tylko 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 na niskim poziomie 109 g/km. To prawie 0,5 l/100 km mniej paliwa i 11 g/km mniej CO2 w porównaniu z poprzednią wersją silnika 1.7. Ten nowy silnik diesla spełnia wymagającą normę emisji spalin Euro 6, co sprawia, że pod względem oddziaływania na środowisko można go porównać z silnikiem benzynowym.   Nowy poziom kultury pracy silnika Inżynierowie ulepszyli parametry kultury pracy silnika, co jest wynikiem koncentracji na właściwościach cichej pracy i płynności charakteryzujących całą koncepcję, konstrukcję i wykonanie silnika. Najnowsze symulacje CAE (inżynierii wspomaganej komputerowo) oraz wyniki pętli optymalizacji zostały wykorzystane do oceny poziomów hałasu każdego komponentu i podzespołu jeszcze przed zbudowaniem pierwszego prototypu silnika.   Poza udoskonaleniem kultury pracy silnika inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu jego wagi – po raz pierwszy do produkcji silnika diesla w firmie Opel zamiast żeliwa w konstrukcji bloku silnika użyto aluminium. Łoże wału korbowego oraz głowica silnika również są wykonane z aluminium, co łącznie zmniejsza wagę silnika o ponad 20 kilogramów.   Najnowocześniejsze elementy zapewniające wysokie osiągi i zmniejszone oddziaływanie na środowisko Doskonałe osiągi bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne to również zasługa turbosprężarki VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) oraz wysokociśnieniowego układu wtrysku paliwa typu common rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają wyższą moc, ulepszoną atomizację paliwa oraz skuteczne mieszanie z doprowadzanym powietrzem. Aby spełniać normę emisji spalin Euro 6, jednostka 1.6 CDTI wymaga pochłaniacza NOx z mieszanki ubogiej (Lean NOx Trap, LNT), który jest układem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząsteczek stałych silnika i pochłaniającym tlenki azotu (NOx) z wytwarzanych spalin.   Nowa jednostka napędowa 1.6 CDTI w modelu Mokka jest standardowo wyposażona w system Start/Stop oraz 6-stopniowa ręczną skrzynię biegów o niskim współczynniku tarcia, zapewniającą niezwykle płynną i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Liczne zmiany komponentów wewnętrznych i mechanizmów przełączania, a także integracja przekładni w pojeździe zdecydowanie poprawiają komfort jazdy. Połączenie nowego turbodiesla z przekładnią ręczną jest możliwe w przypadku zarówno napędu na przednie koła, jak i napędu 4×4. Dodatkowo przy napędzie na przednie koła dostępna jest 6-stopniowa przekładnia automatyczna. Zamówienia na model Mokka z silnikiem nowej generacji będą przyjmowane od końca roku, a samochód pojawi się w salonach na początku 2015 roku.