Maj 28, 2020

Zbieracze danych z Mexico City zdobywcami nagrody Audi Urban Future Award 2014

Wyłoniono zwycięzców trzeciej edycji Audi Urban Future Award. Nagroda w wysokości 100 tys. euro – najwyższa na świecie przyznawana za innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności – trafi do Mexico City, do rąk zespołu zgrupowanego wokół renomowanego architekta i urbanisty Jose Castillo, który przekonał międzynarodowe jury swoim „systemem obsługi miejskiej mobilności“.

Centrum systemu jest platforma danych, za pomocą której miasta, zależnie od potrzeb, mogą sterować planowaniem ruchu i elastycznie dopasowywać zachowanie kierowców do aktualnej sytuacji. Kierując się mottem „Auto znajduje miasto”, w szranki konkursu Audi Urban Future Award stanęły cztery zespoły z Berlina, Bostonu, Mexico City i Seulu, złożone ze specjalistów w różnych dziedzinach. Wszystkie zaprezentowały innowacyjne pomysły na mobilność jutra. „Oba megatrendy – urbanizacja i digitalizacja – radykalnie zmienią mobilność w metropoliach“ – powiedział podczas wręczenia nagrody w Berlinie Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. Dziewięcioosobowe jury złożone ze specjalistów w różnych dziedzinach oceniało koncepcje uczestników wg. kryteriów takich jak innowacyjność, możliwość zastosowania w praktyce, równowaga środowiskowa i możliwość implementacji w innych miastach. W jury zasiadali specjaliści z Chin, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Kolumbii i USA. Pracami kierował dyrektor Centrum Badań nad Mobilnością Uniwersytetu Lancaster, prof. John Urry. „Pomysły zespołów były tak różnorodne, jak miasta z których pochodzą. Ich propozycje poczyniono z interesujących perspektyw“ powiedział John Urry w Berlinie. „Ostatecznie wybraliśmy Mexico City, ponieważ projekt ten jest już realizowany oraz proponuje konkretne i przede wszystkim realne do sfinansowania rozwiązania pilnych problemów megametropolii krajów szybko rozwijających się.“ Jose Castillo, międzynarodowej sławy architekt i urbanista oraz jego meksykański zespół są pewni, że „samochód może rozwiązać dokładnie te problemy, których sam jest przyczyną“, na przykład dostarczając danych, dzięki którym miasta mogą lepiej sterować planowaniem ruchu drogowego. Mexico City jest wg indeksu IBM Commuter Pain „najgorszą metropolią świata dla osób dojeżdżających do pracy“. Dlatego Castillo, razem z ekspertem w zakresie IT Carlosem Gershensonem i kierowniczką laboratorium innowacyjnego miasta Gabriellą Gomez-Mont, stworzyli „system obsługi miejskiej mobilności“. Zwycięski zespół pobudził wiarę we wzajemną pomoc osób dojeżdżających do pracy, a jednocześnie uczynił z nich dostarczycieli danych. Równocześnie testował nowe formy współpracy między przedsiębiorstwami, przewoźnikami i instytucjami miejskimi. Obok Audi do projektu przyłączyły się liczne firmy i organizacje. Pierwsza wersja nowej platformy online jest dostępna od września. Osoby dojeżdżające do pracy mogą za pomocą strony internetowej i specjalnej aplikacji dzielić się informacjami o ruchu drogowym z innymi użytkownikami. W ten sposób stopniowo powstanie sprawdzona baza danych zrównoważonego planowania rozwoju miasta i komunikacji. Gdy dostępnych będzie wystarczająco dużo danych do precyzyjnego prognozowania, ludzie będą mogli dopasowywać swoje zachowania komunikacyjne i w ten sposób wpływać na ruch – później wyjeżdżając lub wybierając taki środek lokomocji, którym najszybciej dotrą do celu.   „Zespołowi z Mexico City udało się w przyjazny dla użytkowników sposób zebrać wiarygodne dane. W oparciu o nie, w przyszłości będziemy mogli stworzyć indywidualną ofertę w zakresie mobilności“ – objaśnia Annegret Maier, szef Data Intelligence w Audi. Maier jest członkiem zespołu Audi Urban Insight Team, który na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy ściśle współpracował z ubiegającymi się o nagrodę. Eksperci Audi z różnych działów zajmujących się badaniami rozwojowymi regularnie wymieniali się wiedzą z konkurującymi zespołami i doradzali im w kwestiach takich jak stylistyka, zdalne parkowanie/autonomiczna jazda i skomunikowana w sieć mobilność. Audi już dziś tworzy rozwiązania techniczne, które mają dać miastu więcej przestrzeni, a ludziom więcej czasu i jakości życia. Przykładem są miejsca parkingowe. Parkingi piętrowe mogą pomieścić na tej samej powierzchni 2,5 razy więcej samochodów, jeśli te parkują samodzielnie. Technologia zdalnego parkowania Audi osiągnęła już dojrzałość rynkową. Więcej miejsca w miastach zapewniają też systemy wsparcia optymalizujące przepływ ruchu, ponieważ zapobiegają nagłemu hamowaniu, pomagają zmienić pas ruchu i obliczyć najlepszą prędkość do następnej sygnalizacji świetlnej. Rozwiązania takie jak Car-to-X czy komunikacja Car-to-Car już dziś sprawiają, że dostępna sieć dróg jest lepiej wykorzystywana.  Wielki postęp dla mobilności dokonuje się wszędzie tam, gdzie samochód łączy się z miastem w jeszcze ściślejszą sieć. Taki trend był widoczny we wszystkich pracach konkursowych tegorocznej edycji Audi Urban Future Award. „Naszą wizją jest, by poprzez odpowiednie sterowanie zamienić mobilność w mieście w elastyczny system, w którym wszystkie środki transportu współgrają ze sobą w harmonijny sposób. Mieszkańcy otrzymują w ten sposób najlepszą dla nich, indywidualną ofertę” – objaśnia kierujący zespołem architekt Max Schwitalla, który chce zrealizować swoje koncepcje łącząc umiejscowioną na lotnisku Tegel Urban Tech Republic z siecią komunikacyjną miasta Berlina. Zespół z Bostonu pod kierownictwem urbanisty i byłego dziekana Wydziału Planowania Uniwersytetu Harvarda Philipa Parsonsa stworzył koncepcję „multimodalnego rynku mobilności“. Jej fundamentem jest wysoce skomplikowane oprogramowanie symulacyjne, które umożliwia obliczenie szans oferowanych miastom przez nowe technologie i dostarcza jasnych wytycznych do podejmowania decyzji o inwestycjach. Różnorodne możliwości jakie oferują autonomicznie jeżdżące samochody, stały się inspiracją dla stylisty Sunga Gula Hwanga i jego zespołu z Seulu. Ich projekty bazują na badaniach etnograficznych w dzielnicy Gangnam. Samochód staje się tu poruszającym się interfejsem dającym dostęp do miasta, wirtualna przestrzenią emocji lub narzędziem Social Urban Device, które nagradza kierowcę za proekologiczne lub prospołeczne zachowanie. Wiele z tych idei to dzisiaj melodia przyszłości. Jednak niektóre można realizować już dziś. Np. „Audi Connect“ jest w samochodzie centralą komunikacyjną, a pilot jazdy w korkach, który już wkrótce gotów będzie do wprowadzenia na rynek, przejmie panowanie nad kierownicą pojazdu poruszającego się na autostradzie z prędkością do 60 km/h.   Wnioski z trzeciej edycji Audi Urban Future Award zostaną bezpośrednio uwzględnione w nowym „Miejskim kalendarium“ Audi. By implementować zrównoważone rozwiązania w zakresie mobilności, Audi prowadzi prace rozwojowe wspólnie z miastami.